Escoltar, oblidar i votar

2 febr.

El passat 19 de gener, juntament amb la doctora i directora del grup de recerca Comress-Incom UAB, Carme Ferré, vam participar en el congrés “Comunicació i risc  de l’Associació Espanyola d’Investigació en Comunicació  (AEIC) , on vam avançar els primers resultats d’un estudi de recepció de la informació electoral a Catalunya.

En la trobada que es va fer a la URV, a Tarragona, vam presentar la comunicació  La recepció dels missatges mediàtics en campanya electoral: entre el desinterès i el rebuig, desgranant les dades més rellevants d’una investigació en curs basada en el cas de les eleccions del 28 de novembre de 2010 al Parlament de Catalunya.

La recerca s’ha realitzat amb una eina metodològica innovadora, que hibrida mètodes qualitatius i quantitatius, i que va suposar el monitoratge de 22 persones durant els 15 dies de durada de la campanya electoral. En total, l’estudi va incloure 295 qüestionaris.

Els resultats obtinguts proven un consum mediàtic intensiu, continuat, multimèdia i multiformat i, malgrat això, una pobre penetració de la informació electoral dels mitjans en l’audiència.

El fet que només el 18% dels qüestionaris recollits incloguin detalls i especificitats  respecte al tema principal de les informacions demostra que la informació electoral deixa una empremta deleble en els ciutadans, incapaços de recordar propostes i temes de l’agenda. Òbviament, encara tindran més dificultats per fer-ne una anàlisi crítica.

Les dades també ens indiquen que els atacs i les crítiques, dues característiques d’una informació espectacularitzada, perviuen amb més intensitat en les ments de l’audiència i, a la vegada, emergeixen com aquells trets de la cobertura periodística que generen més aversió. Els atacs i les crítiques es recullen en el 73% dels qüestionaris obtinguts.

Però les xifres més remarcables i preocupants són, sens dubte, aquelles que reflecteixen un desinterès i desencís tant per la política en campanya com per la informació electoral dels mitjans: en un 61% dels qüestionaris es fan constar aspectes de la campanya i/o de la informació electoral que generen rebuig; en un de cada dos, els preguntats confessen que han interromput el consum mediàtic per rebuig als líders polítics o a la  cobertura periodística i en el 40%, els electors, l’audiència, els ciutadans assenyalen que la informació electoral els avorreix.

Els primers resultats de la investigació ens dibuixen, doncs, un triangle en crisi, el format per la política, els mitjans i la ciutadania. La informació electoral s’ha instal·lat en la pauta d’escoltar, oblidar i votar: sense analitzar, sense esperit crític, desencisats.

També pots llegir un post sobre aquest tema al web de Comress-Incom UAB.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: