Cap a la smart city: “Barcelona, fes-te intel·ligent”

6 juny

Els telèfons mòbils van ser els primers en proposar una versió intel·ligents d’ells mateixos. Després de l’explosió dels smartphones, hem sentit a parlar de moltes coses suposadament intel·ligents com ara la smartTV o els smart museus. I ara vivim una efervescència de les anomenades smart cities, sobre les quals es va debatre aquest dimarts en el BDigital Global Congress. Sí, hem passat del “Barcelona, posa’t guapa” al “Barcelona, fes-te intel·ligent”. El futur, diuen.

Envoltat encara per una nebulosa, el concepte de smart city té a veure amb una ciutat en què la tecnologia permet millorar la gestió d’allò públic comptant amb la participació ciutadana. Els ponents del congrés van enumerar els reptes: un entorn de big data, en què les dades generades són immenses i s’han de gestionar eficientment, en temps real, garantint la seguretat i amb l’objectiu que s’adequïn a les necessitats de cada persona. L’aplicació d’aquests sistemes és clara i la imaginació i la realitat ens poden donar molts exemples: aplicacions per veure on hi ha aparcament, eines de pagament a través del mòbil, aplicacions per consultar les incidències del trànsit rodat o del transport públic, per saber l’estat de les platges o eines per una gestió eficient l’enllumenat.

La clau de tot aquest engranatge, van subratllar els experts, rau en implicar el ciutadà. I tant, impliquem-lo, però la pregunta és: Podem implicar el ciutadà quan no l’escoltem prou? Els ciutadans ja es comuniquen, cada cop més, d’infinitud de maneres: es queixen, informen, proposen; ho fan presencialment, virtualment, per escrit, oralment, en morse, individualment o en grup. Ho han fet sempre, ho continuen fent. Però sovint no se’ls té en compte tant com seria exigible. Ho faran ara les màquines? Ho faran amb més intensitat i més diligència que l’orella humana de l’administració?

Els ciutadans sempre s’han pronunciat sobre el que volen per l’espai compartit. I no només això, també estan dient de forma clara i insistent el que volen per les relacions comuns, per la governança de tots. Està molt bé saber on podem aparcar però també donar resposta a demandes més bàsiques i reiterades com ara que s’aturin els desnonaments, que es demanin responsabilitats als banquers que han buscat la crisi o que es creï ocupació. Els ciutadans estan implicats però no sempre són escoltats.

I mentrestant, resulta curiós com el prefix “smart” va conquerint diferents àmbits de la nostra societat. Pot resultar fins i tot paradoxal com anomenem “intel·ligent” un món en què les màquines fan cada vegada més coses, un món en què cada vegada sabem menys. En el seu darrer llibre, Daniel Innerarity, adverteix: “El progrés civilitzador no s’ha impulsat per allò que els éssers humans pensen, sinó per allò que s’estalvien de pensar”. Doncs bé, estalviem-nos de pensar on aparcar per pensar com fer un món més just, més amable, més humà. Benvingudes les màquines intel·ligents que ens ajuden, perquè hi ha molta feina per aconseguir una ciutat humanament intel·ligent. Si ho tenim tot en compte, llavors sí: “Barcelona, fes-te intel·ligent”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: