Amb micròfons i carpetes

1 oct.

Diferents projectes escolars relacionats amb la comunicació acosten els adolescents a la professió periodística 

(Reportatge publicat a “Capçalera”, la revista del Col·legi de Periodistes)
Centenars d’infants i adolescents s’introdueixen en l’ofici de periodista en escoles i instituts catalans, amb projectes propis o amb el paraigües d’algun mitjà. Els petits aprenen a comunicar i comuniquen aprenent llengua, coneixent el món i adquirint habilitats socials.

Paula Esteve i Laia Pau, alumnes de l’IES Illa de Rodes, davant la càmera (Foto: Xavier Serra)

Comença la música. A la pantalla de televisió apareixen unes lletres grans: “Illa TV”. I tot seguit, altres de més menudes: “Insitut Illa de Rodes”. Unes llumetes espurnegen per la pantalla. De cop, la música i les espurnes s’aturen. I veiem en pla mitjà la Laia Pau, alumna d’aquest institut de Roses: “Bona tarda. Benvinguts a un nou programa d’Illa TV”. La Laia, que al juny va acabar 4rt d’ESO, és una dels molts nens i adolescents catalans que aprenen ben d’hora l’ofici de periodista. Se’ls forma a l’escola o l’institut, a través de projectes que els centres impulsen de manera autònoma o amb l’aixopluc d’un mitjà; com a assignatura diferenciada o de manera transversal. L’objectiu és aprendre a comunicar però també comunicar aprenent: a través de l’elaboració de peces informatives, els alumnes aprenen a escriure, a treballar en equip i a entendre i opinar sobre el món que els envolta.

La Montserrat Vila, professora a l’IES Isaac Albéniz de Badalona, que participa en el projecte de periodisme digital Escoles en xarxa, ho valora molt positivament: “És excel·lent per acostumar els nois i noies a aquella gimnàstica mental de llegir el món que els envolta”. Anna Maria Rodón, professora de l’institut Euclides, de Pineda de Mar, s’afegeix a les lloances: “És necessària l’alfabetització en els mitjans de comunicació, que els permeti comprendre, analitzar i produir, per tal de no ser consumidors acrítics”. Des del curs 2007-08, en aquest centre tenen un canal de televisió dins d’una plataforma digital i des del curs 2009-10 emeten petits espais als canals comarcals del Maresme m2tv i m1tv. També té un espai a un canal comarcal de TDT l’IES Illa de Rodes, de Roses. Emeten “Illa TV”, un programa contenidor de periodicitat quinzenal, per Empordà TV. L’espai està fet per alumnes de secundària i batxillerat coordinats pel professor Xavier Serra, que n’explica l’origen i la finalitat: “El projecte pretén ajudar a resoldre algunes dificultats que s’han detectat a l’institut: els alumnes moltes vegades llegeixen poc, no s’informen sobre els temes, no saben redactar o escriuen amb faltes i descuiden la qualitat del seu treball.” Per Serra, el projecte de formació en comunicació audiovisual ajuda en tots aquests aspectes i és una eina per als docents: “No pots dir a un nen: ‘redacta millor’ i no tenir l’eina”.

Les peces audiovisuals que fan els alumnes de l’IES Illa de Rodes, a més de difondre’s a Empordà TV, al web de l’institut, a Facebook, Twitter i Vimeo, s’han publicat fins ara també al web 324.cat, a través del projecte Kiosk Jove. Aquesta iniciativa compta amb la col·laboració del departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i permet als estudiants catalans penjar continguts en què expliquen l’actualitat del seu centre o de la seva ciutat. Kiosk Jove es va estrenar amb una prova pilot el 2009 i el curs 2011-12 incloïa més d’una vuitantena de centres educatius. Però, no és l’única iniciativa d’un mitjà que encoratja els joves a explicar allò que els envolta. També ho fa, per exemple, Vilaweb, a través del projecte Escoles en xarxa, un sistema de blocs en línia que dóna difusió a continguts de diversos centres d’educació primària i secundària dels territoris de parla catalana. El projecte està dirigit per Òmnium Cultural i Vilaweb i col·laboren la Generalitat i l’Escola Valenciana-Federació d’Associacions per la llengua. Inclou també una trobada anual presencial entre els centres, una trobada per reforçar vincles i treballar plegats. La iniciativa va arrencar el curs 2004-05 amb 22 centres i ara ja n’inclou més de 300.

“Estem vivint uns temps de retallades: l’Estat espanyol fa retallades, la Generalitat fa retallades, les empreses fan retallades i, entre d’altres conseqüències, els sous són més petits.” El text és de Jonathan Quesada, un jove de 15 anys alumne de l’Escola Fàsia, a Barcelona, una escola de pedagogia terapèutica que atén alumnes amb necessitats educatives especials. El Jonathan ha escrit la seva peça després que a classe hagin llegit els diaris i hagin debatut sobre l’actualitat. Una de les professores de Jonathan, Purificación Peire, opina que en ocasions cal “deixar de fer continguts rígids” per aprendre amb “classes més dinàmiques”. I afegeix que analitzar l’actualitat i produir textos permet als joves “formar-se un criteri perquè ningú els pugui passar per damunt”. Raquel Díaz, companya de Purificación, totes dues tutores del grup d’ESO B, afegeix: “Com que són d’educació especial, la gent té prejudicis. I al contrari, tenen un esperit crític impressionant.”

Sawsan Kathira, Laia Pau, Paula Esteve i Clàudia López, de l’IES Illa de Rodes, treballen en equip per produir informació. (Foto: Xavier Serra)

Adrià Liñán té 16 anys i és company del Jonathan. Confessa que la feina que fan a classe de llegir i produir textos informatius li ha permès “empatitzar amb els periodistes”, entendre com és la seva feina. Com ell, molts altres alumnes han descobert què és fer informació. I n’assenyalen coses positives i d’altres que no els satisfan: “M’agrada quan sortim perquè coneixem altres persones”, explica la Clàudia Rissech, que aquest juny va acabar 2on de batxillerat a l’IES Euclides. L’altra cara de la moneda, la dibuixa el seu company de 1er de batxillerat Guillem Maldonado: “L’horari del productor pot ser molt esgotador.” La Sawsan Kathira, que ha cursat 4rt d’ESO a l’IES Illa de Rodes ha descobert altres inconveniències: “El que menys m’agrada és quan fas una entrevista i la persona que entrevistes et deixa plantada.” Mentre calibren en una balança el que els entusiasma i els desagrada, els joves reconeixen que s’emporten la motxilla ben plena d’ensenyances: “Aprens a escriure bé, a assabentar-te de les faltes, a explicar el que penses”, explica Noè, de 16 anys i alumne de l’Escola Fàsia. Clàudia López, que ha acabat 4rt d’ESO a l’IES Illa de Rodes, afegeix: “He après a editar i a saber com es fa una entrevista correctament. I crec que em servirà per al futur perquè jo em vull dedicar a això”. A més de l’aprenentatge lingüístic i en comunicació audiovisual, els petits també assenyalen altres avenços: “M’he adonat que no aconsegueixes de cop i volta ser periodista o presentadora” –confessa Èlia Arbonés, alumna de 2on de batxillerat de l’IES Euclides- “requereix una evolució i un esforç”.

El professor Xavier Serra explica que projectes com aquest també ajuden els joves a gestionar situacions que es trobaran més endavant en la seva vida: “Aprenen l’habilitat social de repartir-se la feina, de col·laborar, de saber pujar i baixar: de ser presentador passen a ser el que s’encarrega de portar el trípode. Un dia et surt bé i l’altre malament. Un dia et foten una bronca i l’altre et lloen. Tot això s’aprèn.” Gemma Torrent, professora de l’optativa de revista a l’institut Guindàvols de Lleida, expressa la seva confiança en la utilitat per als alumnes de projectes com aquests: “Desitjo que es converteixin en persones més implicades i solidàries amb el món. Voldria que els ajudés a ser més lliures.”

En definitiva, els projectes de periodisme a l’escola i l’institut reflecteixen que es pot aprendre a informar i informar aprenent. I ara, la Laia Pau tancarà aquest reportatge com va acomiadar el programa “Illa TV” que es va emetre l’1 de febrer: “Sembla que ha arribat l’hora d’acomiadar el programa. Aviat els reportatges i els col·loquis d’Illa TV tornaran amb nous temes i més convidats. S’aprèn molt fent televisió. I esperem que a vostès també els sembli interessant.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: