El xou nostrat: infoentreteniment i eleccions

21 des.

El divendres 14 de desembre de 2012 vaig defensar la meva tesi doctoral, dirigida per la directora de Comress-Incom UAB, Carme Ferré, i que aborda la influència de l’entreteniment en la informació electoral i el procés de recepció d’aquests continguts hibridats del periodisme polític. El xou nostrat. L’infoentreteniment en el contingut i la recepció del periodisme electoral a Catalunya en els casos de les eleccions de 2008 i 2010 conclou que més de la meitat dels espectadors quasi no recorda aspectes concrets de la informació electoral però sí els aspectes dramatitzats.

En la defensa de la meva tesi doctoral

En la defensa de la meva tesi doctoral

La tesi va ser qualificada amb Cum Laude després de ser avaluada per un tribunal presidit pel doctor Enric Marín (UAB) i compost també pels doctors Jordi Farré (URV) i Lluís Pastor (UOC). La investigació combina una part teòrica en què es revisa la literatura científica sobre l’infoentreteniment, la seva història i les seves característiques, amb una altra d’empírica, basada en els casos de la cobertura mediàtica a Catalunya de les campanyes electorals de 2008 i 2010. El treball de camp inclou anàlisis de contingut i de recepció, aquesta última amb una eina que combina tècniques qualitatives i quantitatives i que va suposar la monitorització d’un grup de persones durant tota la campanya de 2010. En total, s’han analitzat més de 900 elements informatius en l’anàlisi de contingut i més de 300 qüestionaris de recepció i valoració de la informació electoral en l’anàlisi de recepció.

Els resultats de l’estudi de contingut proven la hibridació de la informació i l’entreteniment en les peces periodístiques de la campanya electoral en els mitjans catalans en els dos casos analitzats. A més, la continuïtat de les característiques de l’infoentreteniment en 2008 i 2010 ens aporten una perspectiva relativament diacrònica del fenomen. El macrogènere híbrid es manifesta en el periodisme electoral a Catalunya amb una preponderància de temes autoreferencials, amb la descripció dramàtica dels líders i els enemics polítics i amb un llenguatge que beu alhora de les tècniques de la propaganda i de l’entreteniment i que està marcat per l’ambigüitat, la simplificació, la sorpresa, els atacs, l’interès per la vida privada del polítics i l’alarmisme o discurs de la por. Aquests trets es manifesten de manera transversal: a tots els formats, a tots els mitjans i tant el discurs polític com en el periodístic. Amb la manera en què són presents configuren un model d’infoentreteniment marginador i no empoderador.

La recerca es completa amb una anàlisi de recepció i valoració que aporta dades il·lustratives sobre la pobra eficàcia informativa i el poc interès que desperten entre els ciutadans les notícies electorals. L’estudi ens indica que més de la meitat dels membres del grup monitoritzat té dificultats per recordar aspectes concrets de la informació electoral i un 49% confessa que interromp el consum informatiu, en 2 de cada 3 casos per rebuig. Paradoxalment, els atacs provoquen refús però són també l’assumpte que aconsegueix més penetració en la memòria dels enquestats. En general, en els qüestionaris analitzats els membres del grup mostren el seu rebuig al comportament dels polítics i al tractament informatiu dels mitjans.

La recerca contribueix i vol estimular alguns debats entre periodistes, polítics i ciutadans, un sobre com virar cap un model d’infoentreteniment empoderador en què l’entreteniment enriqueixi la informació i no l’eclipsi i un altre sobre com enllaçar millor els tres vèrtexs d’aquest triangle democràtic –periodistes, polítics i ciutadans– que viuen ara en una incomunicació preocupant.

Advertisements

3 Respostes to “El xou nostrat: infoentreteniment i eleccions”

Trackbacks/Pingbacks

  1. El periodisme “volàtil”, a debat | Nereida Carrillo - Juliol 8, 2013

    […] ha nascut de la reflexió de la tesi doctoral, que vaig defensar al desembre de l’any passat. El llibre continua la col·lecció de la UOC […]

  2. Ressenya d’ “El periodismo volátil” a Capçalera | Nereida Carrillo - Setembre 29, 2013

    […] a nivell de continguts com de llenguatge i formats. El llibre, que beu de la recerca de la meva tesi doctoral, se centra en la informació política actual, que tendeix a l’entreteniment, i planteja […]

  3. Un any de la publicació d’ “El periodismo volátil” | Nereida Carrillo - Juny 17, 2014

    […] a l’estudi de l’infoentreteniment en la cobertura electoral dels mitjans per a la meva tesi doctoral, vaig digerir, repensar i reformular tots aquests coneixements per plasmar-los en una obra […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: