Idoia Sota: “Farem alguna cosa boja que uneixi periodisme i tecnologia”

29 ag.

La CEO d’ “Acuerdo”, un mitjà que naixerà al novembre, explica com innovaran en narratives, interactivitat i model de negoci

La periodista Idoia Sota, a la redacció d' "Acuerdo"

La periodista Idoia Sota, a la redacció d’ “Acuerdo”

Quan la periodista Idoia Sota entra per la porta del cafè on hem quedat, el rellotge de pissedoffreaders.com marca 2 mesos, 5 dies, 23 hores, 44 minuts i dos dígits en moviment corresponents als segons. Les xifres són un compte enrere perquè surti a la llum “Acuerdo”, un nou mitjà del qual Sota n’és CEO –en català, directora executiva i en registre col·loquial, “la cap”. Tan bon punt entra, confessa: “M’agradaria que aquest rellotge s’aturés una estona”. El seu desig és lògic, ja que posar en marxa un nou mitjà de comunicació no és fàcil. Sota i el seu equip s’hi han dedicat a això des d’octubre de 2012 i, des de juliol d’aquest 2013 mostren aquesta preparació en pissedoffreaders.com, un bloc per a l’audiència.

A pissedoffreaders.com, que vol dir “lectors emprenyats” o més aviat “lectors fins al capdamunt” –en funció dels matisos de les traduccions–, Sota i el seu equip presenten el projecte en petites dosis i mostren literalment la seva feina amb una càmera a la redacció. Es tracta d’una espècie de Gran Hermano periodístic que té molt de simbòlic i que pretén donar a entendre que estan subjectes i totalment disposats al control de l’audiència. La imatge de la càmera ocupa gairebé tota la pantalla de la web: “Havia d’expressar el que som. I som una redacció en moviment”, explica Sota.

La conversa amb aquesta jove periodista gira al voltant de diversos temes: el contingut, les plataformes, la participació de l’audiència i el model de negoci d’ “Acuerdo”. Comença amb reflexions sobre la crisi dels mitjans tradicionals i les seves limitacions per interessos econòmics i polítics. I continua amb una declaració d’intencions: “Ens tacarem les botes i ho farem de la mà de la tecnologia”.

Sota explica que “Acuerdo” serà un mitjà de pagament que plantejarà reportatges en profunditat elaborats amb noves narratives i en què l’audiència podrà participar i, atenció!, podrà obtenir recompenses per això. La jove periodista assegura: “Farem alguna cosa boja que uneixi periodisme i tecnologia”. Però expliquem-ho per parts.

Les peces periodístiques d’“Acuerdo” seran de periodicitat quinzenal i no tindran cap especialització, és a dir, donaran cabuda a tot tipus de continguts, no molt enganxats a l’actualitat, amb nous en enfocaments i narratives, i sobretot adreçats a un públic jove: “No ens dirigim a un públic d’un lloc, sinó d’una edat”. Volen seduir aquests joves que tenen una taxa d’atur del 56% -segons l’EPA del segon trimestre de 2013-, aquests joves que tenen treballs precaris, els que marxen fora… En definitiva, es dirigeixen als joves “emprenyats” o “fins al capdamunt”, sens dubte un nínxol de mercat a què els seus creadors se senten propers, ja que “Acuerdo” està també impulsat per periodistes “emprenyats” o “fins al capdamunt”, professionals que no tenien tota la llibertat periodística en mitjans tradicionals i que ara pensen exercir-la pel seu compte.

La càmera que mostra la redacció del nou mitjà

La càmera que mostra la redacció del nou mitjà

“Acuerdo” serà un mitjà multiplataforma però amb disseny tablet – first, és a dir, que si bé podrem accedir als continguts -o a part d’ells- també des de la web i els telèfons intel·ligents, tindran la seva forma òptima a les tauletes. Tenen clar que s’han de diferenciar continguts i estratègies en cada plataforma. Així, mentre els reportatges estaran concebuts per a tauletes, on es podran comentar i compartir en xarxes, als telèfons intel·ligents es podrà accedir a extractes sense fotografia. El web, si bé allotjarà també reportatges, tindrà com a funció principal la interacció amb la comunitat de lectors, que podran contribuir als continguts del mitjà -per exemple versionant infografies-, a la seva traducció -ja que hi haurà versió en castellà, anglès i portuguès- i que, a més podran ser recompensats pel seu treball en espècies, és a dir, amb continguts gratuïts.

En aquests continguts estan ja treballant l’equip multidisciplinar de vuit persones que forma “Acuerdo” i també els seus col·laboradors. I les infografies i les visualitzacions de dades no són les úniques noves narratives amb què experimentaran. Per exemple, també preparen un newsgames sobre qüestions relacionades amb Internet i els seus perills. “Acuerdo” tindrà també molt de gamification, però això ja s’anirà veient.

El rellotge va descomptant hores i minuts, però encara queden coses per resoldre. Una d’elles, el finançament. L’equip ha previst quatre vies per obtenir ingressos: una campanya de crowdfunding, el pagament per continguts, les subscripcions i el patrocini. Pretenen implantar una manera innovadora: el patrocini per “etiqueta de continguts”, és a dir, que una empresa -no vinculada al tema del reportatge- pugui patrocinar continguts que pertanyen a una mateixa etiqueta, com ara “drets humans” o “investigació científica”. La intenció és aconseguir també el suport de firmes internacionals que puguin estar més sanejades que empreses espanyoles.

Al final de l’entrevista, Sota lamenta que el projecte de “Acuerdo” pretengui innovar en tants fronts, que de vegades no aconsegueixen que s’entengui del tot què i com serà. Quan el 3 de novembre el compte enrere arribi a zero, es podrà veure i tocar el nou mitjà i llavors es dissiparan els dubtes sobre aquesta “boja” que unirà periodisme i tecnologia. Estarem atents a la fi del compte enrere i al principi de la bogeria periodístico-tecnològica d’aquest grup de joves.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: