Noves narratives: històries de sempre explicades com mai

24 març
Foto de família a la jornada de noves narratives. (Foto: Col·legi de Periodistes)

Foto de família a la jornada de noves narratives. (Foto: Col·legi de Periodistes)

Les històries periodístiques de sempre -interessants, novedoses, colpidores- es poden explicar com mai. Això s’anomena innovació i les noves narratives estan aplicant aquesta filosofia a les webs i també als dispositius mòbils com són les tauletes i els telèfons intel·ligents. Però no tothom aplaudeix que s’avanci a l’hora de trobar maneres d’explicar més interactives, més navegables i multimèdia des de la seva concepció.

El cap de continguts digitals d’El Periódico de Catalunya, Saül Gordillo, va reconèixer que molts professionals veterans consideren que aquestes noves fórmules “no són periodisme”; per a molts, el periodisme és tocar la cel·lulosa i passar pàgines. És curiós que s’assocïi el periodisme a un format, el del paper, quan el paper, la ràdio, la televisió, les webs o les tauletes no són més que embolcalls. El que importa és la història, les històries de sempre. Però per enganxar a l’usuari en temps d’infoxicació, de sobrecàrrega informativa, les hem d’explicar com mai. Les noves narratives ofereixen eines per explicar-les millor i fer-les arribar a més gent, a les persones que prefereixen altres embolcalls. I voler negar-los un lloc no només és una actitud erràtica sinó que reflecteix una immensa por al canvi en un ofici que, per definició, implica transformació i revisió permanent.

Sobre noves narratives i sobre com innovar en el periodisme del futur vam reflexionar el passat dijous, 20 de març, al Col·legi de Periodistes de Catalunya en una taula rodona en què van participar Saül Gordillo; el consultor i analista de dades Víctor Pascual; la CEO d’Acuerdo, un nou mitjà per a tauletes a punt d’estrenar-se, Idoia Sota i l’activista gastronòmic Jordi Àvila, de la revista catalana per a iPad Sentits. Tots quatre van explicar els seus projectes en el camp de les noves narratives, un àmbit en què el New York Times va ser pioner amb Snow Fall i continua sent referència; però en què també s’està treballant amb equips més petits i modestos arrelats al territori. No són els únics que treballen en aquesta línia, també ho fa l’ARA amb especials com el del seu tercer aniversari o el resum de l’any 2013 o El País amb el seu especial sobre els desnonaments, entre d’altres mitjans.

jornada2

Idoia Sota ensenya part del treball de Joe Sacco per a Acuerdo (Foto: Col·legi de Periodistes)

Les noves narratives són tan noves que encara no tenen un nom consensuat. Hi ha qui parla d’scrollytelling, ja que s’explica una història a mesura que es fa scroll amb el ratolí de l’ordinador, tot i que en el cas dels dispositius mòbils hauríem de parlar de tactolectura, ja que llegim ajudats dels dits que passen els continguts, els amplien i els activen amb suaus tocs. Altres, com la professora Eva Domínguez, empren la denominació de periodisme immersiu per fer referència a un tipus d’experiència, la del lector, que fa una immersió en el tema, a pantalla completa i en què ell pot interactuar i jugar. En la meva opinió, el més rellevant d’aquestes narratives, però, és que els elements multimèdia i la interactivitat ja no són subsidiaris ni complementaris, sinó que formen part del fil narratiu. El vídeo ja no està al costat, sinó que forma part de la manera d’explicar les històries i el mirem en el moment en què el redactor vol. I la interactivitat no es redueix a comentar la notícia o compartir-la a les xarxes socials, sinó que també està en la tria i el consum del contingut.

Saül Gordillo va presentar la peça Enderrocant el mur digital, un scrollytelling nou de trinca; mentre que Víctor Pascual va animar a deixar que els lectors trobin les seves pròpies històries a partir de les dades. Idoia Sota va mostrar el còmic digital que està preparant Joe Sacco per a Acuerdo i que serà el seu comiat del periodisme, mentre que Jordi Àvila va explicar com a Sentits no volen ser una revista de cuina, sinó d’experiències gastronòmiques, integrant el so, la imatge i el tocar per accedir a continguts frescos que ja tenen més de 11.00o lectors.

La jornada va ajudar a dibuixar el periodisme que ve. Reflexionem més profundament sobre noves narratives i fem tallers pràctics per aprendre a fer servir eines com l’Storify, el Thinglink o les cronologies interactives al curs sobre noves narratives que imparteixo al Col·legi i que ja ha celebrat tres edicions. La propera serà després de Setmana Santa. Mentrestant, podeu llegir més a l’Storify de la jornada fet pel Col·legi i anar pensant maneres per explicar com mai.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: