Repensant-nos: del periodisme al p@riodisme

14 juny

Vingut des de la Universitat de Colúmbia, David Klatell ens ha donat una pista per repensar-nos: “Apple needs content!”. En una conferència al Caixafòrum, organitzada pel Col·legi de Periodistes i presentada per Josep Cuní, aquest periodista i docent dels EUA ha advertit que la tecnologia necessita continguts i ha pronosticat que les empreses tecnològiques compraran mitjans i potenciaran els continguts periodístics ben aviat. Ara és l’hora dels periodistes! Malgrat la brutal crisi de l’ofici i la crisi econòmica que patim, Klatell ha aportat una visió optimista amb un horitzó a dos o tres anys i ha sigut molt clar: “Els canvis tecnològics i en els negocis necessiten les destreses, l’ètica i molts més valors que separen els periodistes professionals dels periodistes ciutadans”.

Durant la xerrada, Klatell va llençar moltes altres reflexions interessants que es poden recuperar al hashtag #CPCFutur o en aquest Tweetdocperò jo em quedo amb la idea que les empreses tecnològiques absorbiran les empreses de mitjans i que serà en aquest nou escenari on els periodistes farem el que millor sabem fer: continguts narratius i de qualitat. La idea que Apple, Amazon i Yahoo són el futur del periodisme va ser tan impactant com polèmica a la sala. En el camí post-xerrada cap al metro, ho vam comentar amb alguns col·legues. Alguns no ho veien clar, defensaven que sí ja ara Yahoo enllaça notícies, per què les ha de comprar? Val, d’acord. Però no ens quedem en l’avui, pensem més enllà; no ens quedem amb l’expressió literal, pensem en la idea: la tecnologia necessita continguts!

Fa temps que ho penso, això que la tecnologia necessita continguts. Ho penso quan veig desenvolupadors d’aplicacions per a mòbils i altres professionals del per a mi desconegut món tècnic d’internet que no es deixen acompanyar per professionals dels continguts, de la comunicació, per fer junts uns productes amb major valor afegit. Abans pensava que eren oportunitats perdudes, ara sé que és el pròxim estadi. En un primer moment, amb la tecnologia, estàvem fascinats de poder fer coses; ara estem fascinats amb la quantitat de coses que es poden arribar a fer. Però després, ben aviat, voldrem fer coses millors. I aquí és on la tecnologia necessita continguts; aquí és on Apple, Amazon i Yahoo necessiten als periodistes.

Em van resultar interessants les reticències i debats d’altres col·legues sobre la idea llançada per Klatell. Però em van fer dubtar: les empreses tecnològiques apadrinaran i salvaran els periodistes o no? En  el camí post-xerrada però ja al tren, vaig rebre un input que em reafirmava en la meva opinió inicial. I avui, ja ha casa n’he rebut un altre. El primer va ser un tuit de Poynter sobre els dominis pels quals batallen les empreses després que l’ICANN, l’organisme que gestiona els dominis a internet, va obrir ara fa uns mesos la possibilitat de registrar com a dominis paraules senceres (del .com o .cat al .news o .guardian), això sí, després de pagar un peatge a l’entorn dels 185.000 dòlars. La notícia explicava que mentre The Guardian vol .guardian, la FOX .fox i la BBC .bbc, les empreses tecnològiques, a més de les seves marques, volen també dominis de continguts: Google vol .blog i Amazon vol .news. La marca no és només el nom de la capçalera o de la televisió, sinó sobretot els continguts de qualitat i la conversa amb el públic.

Aquest matí continuava pensant sobre la unió entre tecnologia i periodistes quan he tingut l’altre input. He descobert que això ja existeix, té un peu a Madrid i aquest dissabte posa a prova la força del tàndem al País Basc. Estic parlant del “Hacks&Hackers”, una idea de Burt Herman, fundador d’Storify; Rich Gordon de Northwestern i Aron Pilhofer de New York Times. El seu objectiu, com expliquen al web, és “establir un punt de trobada entre escriptors de codi (Hackers) i d’actualitat (Hacks)”. Aquest dissabte hi haurà una trobada al País Basc que, esperem, doni fruits.

No sabem quin serà el futur del periodisme, és cert. Però podem veure que mentre alguns mitjans no dediquen prou atenció als continguts de qualitat i a la conversa, les empreses tecnològiques busquen els primers i basen en el diàleg el seu èxit. Klatell ens va donar una idea per repensar-nos. Potser hem de passar del periodisme tradicional, el del paper i les empreses d’informació, al p@riodisme, el de l’arrova, la xarxa, la participació, el periodisme que farceix la tecnologia amb contingut i qualitat. Apple needs content. Really? Here we go!!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: